reklama

"Učiace sa Slovensko": učme sa.

Kým sa pripraví a prediskutuje reforma výchovy a vzdelávania, učme sa a pracujme na sebe. Možnosti na učenie máme už teraz.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

V predošlom blogu som reflektovala svoje prvé pocity ako reakciu na „Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania“. V krátkosti zopakujem: v návrhu je pomenovaných veľa čiastkových problémov, následne navrhované opatrenie sú čiastkové, neprepojené, a chýba celková vízia, kde sa chceme posunúť vo výchove a vzdelávaní za 10 rokov. Nehovoriac o tom, čo, kto, ako a kedy to urobí.

Necítim sa kompetentná robiť celkovú víziu výchovy a vzdelávania, ale stavajúc na mojej 12-ročnej skúsenosti redaktora amerického vedeckého časopisu, aktívneho vedca a autora vedeckých článkov, ako aj organizátora a lektora medzinárodných vedeckých škôl mladých vedeckých pracovníkov, tu je niekoľko poznámok ku Kapitole 6: Veda, výskum a tvorivé činnosti na vysokých školách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako redaktor vedeckého časopisu, rada by som v horizonte 10 rokov videla prichádzať do redakcie kvalitné rukopisy vedeckých článkov napísaných našimi vedeckými pracovníkmi. Inými slovami, v horizonte 10 rokov zlepšiť kvalitu zaslaných rukopisov a tak zvýšiť ich šancu na uverejnenie v relevantných časopisoch.

Na naplnenie tejto vízie je nevyhnutné rozpoznať potrebu systematického vzdelávania a tréningu v nasledovných vzájomne súvisiacich oblastiach:

  • Príprava kvalitného protokolu vedeckej štúdie /projektu (Study protocol/ Project),

  • Písanie vedeckých článkov (Academic writing), a

  • Akademická angličtina (Academic English).

    Potreba týchto zručností sa na našich univerzitách dostatočne (ak vôbec) nerozpoznáva, a neobjavuje sa ani v návrhu Národného programu.

    Absencia takýchto predmetov vo vzdelávaní sa jasne prejavuje v nedostatočnej kvalite rukopisov prichádzajúcich do redakcie. Nie je to iba problém Slovenska, ale aj iných krajín alebo univerzít, kde sa tieto predmety nevyučujú a nevenuje sa im dostatočná pozornosť. To však nemôže byť útechou. Pritom je to tak jednoznačné – ak chceme aby naši vedeckí pracovníci publikovali dobré články, musíme ich naučiť robiť dobrý výskum a naučiť ich písať. Je to paradox – na jednej strane sú vedecké publikácie jedným zo zásadných kritérií hodnotenia výkonu a kvality vedeckých pracovníkov, na druhej strane študentov na písanie systematicky nepripravujeme.

    Know-how na Slovensku máme (pozri predchádzajúce blogy). Minulý rok som sa snažila zorganizovať kurz pre PhD študentov na Komenského univerzite v Bratislave, obsah kurzu bol postavený na 11-ročnej skúsenosti medzinárodných vedeckých interdisciplinárnych škôl (International Research Interdisciplinary School – IRIS). Kurz sa nakoniec neuskutočnil pre malý záujem účastníkov...

Ljuba Bachárová

Ljuba Bachárová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vedecká pracovníčka, univerzitný pedagóg, výkonná redaktorka amerického vedeckého časopisu, organizátorka medzinárodných vedeckých letných škôl. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu