"Učiace sa Slovensko": učme sa.

Autor: Ljuba Bachárová | 27.3.2017 o 10:02 | Karma článku: 3,07 | Prečítané:  485x

Kým sa pripraví a prediskutuje reforma výchovy a vzdelávania, učme sa a pracujme na sebe. Možnosti na učenie máme už teraz.

V predošlom blogu som reflektovala svoje prvé pocity ako reakciu na „Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania“. V krátkosti zopakujem: v návrhu je pomenovaných veľa čiastkových problémov, následne navrhované opatrenie sú čiastkové,  neprepojené, a chýba celková vízia, kde sa chceme posunúť vo výchove a vzdelávaní za 10 rokov. Nehovoriac o tom, čo, kto, ako a kedy to urobí.

Necítim sa kompetentná robiť celkovú víziu výchovy a vzdelávania, ale stavajúc na mojej 12-ročnej skúsenosti redaktora amerického vedeckého časopisu, aktívneho vedca a autora vedeckých článkov, ako aj organizátora a lektora medzinárodných vedeckých škôl mladých vedeckých pracovníkov, tu je niekoľko poznámok ku Kapitole 6: Veda, výskum a tvorivé činnosti na vysokých školách.

Ako redaktor vedeckého časopisu, rada by som v horizonte 10 rokov videla prichádzať do redakcie kvalitné rukopisy vedeckých článkov napísaných našimi vedeckými pracovníkmi. Inými slovami, v horizonte 10 rokov zlepšiť kvalitu zaslaných rukopisov a tak zvýšiť ich šancu na uverejnenie v relevantných časopisoch.

Na naplnenie tejto vízie je nevyhnutné rozpoznať potrebu systematického vzdelávania a tréningu v nasledovných vzájomne súvisiacich oblastiach:

  • Príprava kvalitného protokolu vedeckej štúdie /projektu (Study protocol/ Project),

  • Písanie vedeckých článkov (Academic writing), a

  • Akademická angličtina (Academic English).

    Potreba týchto zručností sa na našich univerzitách dostatočne (ak vôbec) nerozpoznáva, a neobjavuje sa ani v návrhu Národného programu.

    Absencia takýchto predmetov vo vzdelávaní sa jasne prejavuje v nedostatočnej kvalite rukopisov prichádzajúcich do redakcie. Nie je to iba problém Slovenska, ale aj iných krajín alebo univerzít, kde sa tieto predmety nevyučujú a nevenuje sa im dostatočná pozornosť. To však nemôže byť útechou. Pritom je to tak jednoznačné – ak chceme aby naši vedeckí pracovníci publikovali dobré články, musíme ich naučiť  robiť dobrý výskum  a naučiť ich písať. Je to paradox – na jednej strane sú vedecké publikácie jedným zo zásadných kritérií hodnotenia výkonu a kvality vedeckých pracovníkov, na druhej strane študentov na písanie systematicky nepripravujeme.

    Know-how na Slovensku máme (pozri predchádzajúce blogy). Minulý rok som sa snažila zorganizovať kurz pre PhD študentov na Komenského univerzite v Bratislave, obsah kurzu bol postavený na 11-ročnej skúsenosti medzinárodných vedeckých interdisciplinárnych škôl (International Research Interdisciplinary School – IRIS). Kurz sa nakoniec neuskutočnil pre malý záujem účastníkov...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štrajk vo Volkswagene víťaza nemá, odbory sa chceli zviditeľniť

Zamestnanci získali takmer to, čo by dostali aj bez štrajku, hovorí analytik Martin Jesný.

DOMOV

Stal sa členom predstavenstva VšZP. Nemal súpera

Oznam bol v novinách na športovej strane.

DOMOV

Fico chcel futbalom znižovať napätie v parlamente, zápasy ostali len v jeho hlave

Robert Fico bol vraj húževnatý koncový hráč.


Už ste čítali?