reklama

"Učiace sa Slovensko" - bezprostredná reakcia

Využime šancu pomenovať problémy a urobiť zmysluplnú zmenu - šanca pre všetkých zainteresovaných. Je to aj v našich rukách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Materiál „Učiace sa Slovensko“ som so záujmom očakávala a samozrejme, s veľkým záujmom prečítala. Materiál je označený ako „Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania“, a v úvode deklaruje že „má pokrývať v 10-ročnom výhľade strategické zámery v oblasti výchovy a vzdelávania“. Ak dobre rozumiem, má teda predstavovať strategický plán výchovy a vzdelávania na dobu 10 rokov.

Vážim si snahu autorov tohto materiálu, pretože to nie je jednoduchá úloha. V snahe posunúť riešenie kvality vedy na Slovensku, zapájam sa do diskusie, tu sú moje prvé reflexie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Materiál pomenoval mnoho problémov, a naznačil niektoré riešenia. Celkovo je popísaných 67 problémov a následne cieľov, ako aj množstvo opatrení na ich riešenie. Nakoľko sa venujem medzinárodným aktivitám v oblasti vzdelávania výskumných pracovníkov, zaujímali ma predovšetkým dve kapitoly: Kapitola 5: Kvalita, otvorenosť a dostupnosť vysokoškolského vzdelávania (13 cieľov) a Kapitola 6: Veda, výskum a tvorivé činnosti na vysokých školách (6 cieľov).

Ak je predkladaný materiál strategickým zámerom, ciele musia mať atribúty strategických cieľov a teda musia byť:

  • špecifické: to znamená - koho sa to týka, kto to robí/ zabezpečí, čo chceme dosiahnuť, kde to chceme dosiahnuť, kedy, čo bude k tomu potrebné a prečo je to potrebné dosiahnuť.

  • merateľné: to znamená, že sú definované konkrétne ukazovatele na hodnotenie dosahovania/ splnenia cieľa.

  • dosiahnuteľné,

  • realistické a 

  • časovo definované.

    Cieľom, ktoré sa uvádzajú v materiáli ako aj následným opatreniam, väčšina týchto atribútov chýba. Materiál poukazuje na množstvo závažných čiastkových problémov, ale zoznam uvedených cieľov a opatrení ešte nepredstavuje stratégiu. Jednotlivé ciele a opatrenia v materiáli sú viac-menej čiastkové riešenia, ktoré nie sú vnútorne prepojené.

    Viackrát som počula, ako sa o tomto materiáli hovorí ako o vízii. Z tohto materiálu však nie je jasné kde chceme byť o 10 rokov. Toto potrebujeme definovať v konkrétnej zrozumiteľnej podobe s ktorou sa zainteresovaní stotožnia. Ak nevieme kde chceme byť, sotva sa tam dostaneme.

Ljuba Bachárová

Ljuba Bachárová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vedecká pracovníčka, univerzitný pedagóg, výkonná redaktorka amerického vedeckého časopisu, organizátorka medzinárodných vedeckých letných škôl. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu