"Učiace sa Slovensko" - bezprostredná reakcia

Autor: Ljuba Bachárová | 23.3.2017 o 8:54 | Karma článku: 5,03 | Prečítané:  469x

Využime šancu pomenovať problémy a urobiť zmysluplnú zmenu - šanca pre všetkých zainteresovaných. Je to aj v našich rukách.

Materiál „Učiace sa Slovensko“ som so záujmom očakávala a samozrejme, s veľkým záujmom prečítala. Materiál je označený ako „Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania“, a v úvode deklaruje že „má pokrývať v 10-ročnom výhľade strategické zámery v oblasti výchovy a vzdelávania“. Ak dobre rozumiem, má teda predstavovať strategický plán výchovy a vzdelávania na dobu 10 rokov.

Vážim si snahu autorov tohto materiálu, pretože to nie je jednoduchá úloha. V snahe posunúť riešenie kvality vedy na Slovensku, zapájam sa do diskusie, tu sú moje prvé reflexie.

Materiál pomenoval mnoho problémov, a naznačil niektoré riešenia. Celkovo je popísaných 67 problémov a následne cieľov, ako aj množstvo opatrení na ich riešenie. Nakoľko sa venujem medzinárodným aktivitám v oblasti vzdelávania výskumných pracovníkov, zaujímali ma predovšetkým dve kapitoly: Kapitola 5: Kvalita, otvorenosť a dostupnosť vysokoškolského vzdelávania (13 cieľov) a Kapitola 6: Veda, výskum a tvorivé činnosti na vysokých školách (6 cieľov).

Ak je predkladaný materiál strategickým zámerom, ciele musia mať atribúty strategických cieľov a teda musia byť:

  • špecifické: to znamená - koho sa to týka, kto to robí/ zabezpečí, čo chceme dosiahnuť, kde to chceme dosiahnuť, kedy, čo bude k tomu potrebné a prečo je to potrebné dosiahnuť.

  • merateľné: to znamená, že sú definované konkrétne ukazovatele na hodnotenie dosahovania/ splnenia cieľa.

  • dosiahnuteľné,

  • realistické a 

  • časovo definované.

    Cieľom, ktoré sa uvádzajú v materiáli ako aj následným opatreniam, väčšina týchto atribútov chýba. Materiál poukazuje na množstvo závažných čiastkových problémov, ale zoznam uvedených cieľov a opatrení ešte nepredstavuje stratégiu. Jednotlivé ciele a opatrenia v materiáli sú viac-menej čiastkové riešenia, ktoré nie sú vnútorne prepojené.

    Viackrát som počula, ako sa o tomto materiáli hovorí ako o vízii. Z tohto materiálu však nie je jasné kde chceme byť o 10 rokov. Toto potrebujeme definovať v konkrétnej zrozumiteľnej podobe s ktorou sa zainteresovaní stotožnia. Ak nevieme kde chceme byť, sotva sa tam dostaneme.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

KOMENTÁRE

Nesrovnal nezvládol už ani oportunizmus

Prečo vám nikto nepovedal o najväčšom zlepšení bratislavskej MHD.

SVET

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, zranil len dvoch ľudí.


Už ste čítali?