reklama

Medzinárodné vedecké interdisciplinárne školy (IRIS)

„Zlepšenie kvality vzdelávania“, ako aj výzva na „diskusiu“ je kontinuálna mantra všetkých zainteresovaných v oblasti školstva vyše dvoch desaťročí. Ako dlho ešte budeme pokračovať v „diskusii“? Budeme donekonečna len diskutovať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Medzinárodné vedecké interdisciplinárne školy

International Research Interdisciplinary Schools (IRIS)

Slabou stránkou našich (nielen mladých) vedeckých pracovníkov je publikačná činnosť v karentovaných časopisoch a malá úspešnosť pri získavaní zahraničných vedeckých grantov. Ťažko je však písať vedecké články, keď vedeckí pracovníci nie sú systematicky pripravovaní na vedeckú prácu, na písanie vedeckých článkov, nehovoriac o akademickej angličtine. Ak chceme písať vedecké články, nestačí vypočuť si prednášky ako sa píšu články, čítať vedecké články, a pozerať sa ako sú napísané. Podobne, ak sa chceme naučiť bicyklovať, nestačí nám počúvať ako sa má bicyklovať, a pozerať ako sa iní bicyklujú, ale musíme sadnúť na bicykel a skúsiť to. Zo začiatku to zrejme nebude celkom štýlová jazda, pravdepodobne aj zažijeme nejaký pád, ale cvik robí majstra.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pritom „know-how“ jedného z možných medzinárodne využívaných modelov máme na Slovensku. Je ním neformálna iniciatíva vedeckých časopisov, zameraná na tréning mladých vedeckých pracovníkov „ako robiť výskum“. Už 11 rokov organizujeme workshopy „International Research Interdisciplinary Schools“ (pôvodný názov International Scientific Summer Schools).

Cieľom týchto workshopov je:

  • Získanie skúseností s prípravou kvalifikovaného protokolu realizovateľnej vedeckej štúdie, postavenej na vedeckej hypotéze. Takýto protokol je predpokladom úspešnej realizácie štúdie, tak aj prípravy rukopisu vedeckého článku;

  • Získanie skúsenosti v kritickom hodnotení, kvalifikovanej vedeckej diskusii, argumentácii;

  • Motivácia vedeckých pracovníkov publikovať výsledky svojich štúdií.

IRIS vytvára interdisciplinárne medzinárodné prostredie pre tréning zručností potrebných na prípravu kvalitného protokolu výskumnej štúdie, rukopisu vedeckého článku a medziinárodnu spoluprácu. Program štvordenného kurzu pozostáva zo 4 workshopov, ktoré využívajú program pôvodne vypracovaný v Duke University, Durham, Nort Carolina, USA (autori pôvodného workshopu Galen. S. Wagner a Erik Eisenstein: The Research Practicum of the Duke University). Počas 4 dní účastníci kompletizujú Protokol vedeckej štúdie. Tento proces pozostáva z definovania témy výskumu, hypotézy, výberu adekvátnejho designu štúdie, adekvátneho zberu údajov, ich analýzy a interpretácie, ako aj plánu uskutočniteľnosti a realizovateľného plánu štúdie, vrátane prípravy vedeckého článku, ktorý predstavuje samozrejmé zavŕšenie vedeckej štúdie..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Metódy, ktoré sa používajú pri tréningu kombinujú prácu v skupinách, plenárne diskusie a diskusie v malých skupinách, postupné vypracovávanie návrhu projektu, opakované prezentácie dielčich krokov prípravy projektu, ich kritické zhodnotenie účastníkmi, až do fázy skompletizovania celého návrhu projektov. Program IRIS je dostatočne flexibilný, účastníci a lektori spolu strávia 4 dni intenzívnej interakcie. Nakoľko vždy minimálne jeden z lektorov je redaktorom zahraničného vedeckého časopisu, je čas aj na ad hoc témy ktoré sa objavia počas diskusií, ako sú príprava rukopisu vedeckého článku, výber vhodného časopisu pre daný rukopis, komunikácia s redakciou, proces práce s rukopisom v redakcii, proces posudzovania rukopisu a reakcia autorov na pripomienky posudzovateľov/ hodnotiteľov rukopisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Programu sa môžu zúčastniť pregraduálni a postgraduálni študenti a vedeckí pracovníci z oblasti biomedicínskeho výskumu (klinickí pracovníci, biofyzici, bioinžinieri, pracovníci základného výskumu, atď). Vítanými účastníkmi sú aj ich školitelia, ktorí majú záujem získať podobnú skúsenosť z tohto netradičného tréningu. Bohatšie interdisciplinárne zastúpenie vytvára prostredie pre väčšiu kreativitu, ako aj pochopenie vzťahov v interdiscilinárnom time.

Optimálny počet účastníkov je 20, čo zabezpečuje intenzívnu interakciu ako s lektormi tak aj medzi účastníkmi. Organizujúca krajina môže pozvať polovicu účastníkov, druhá polovica je pozvaná z iných krajín. Pestré zastúpenie účastníkov z rôznych krajín vytvára prostredie pre spoznávanie rôznych aspektov medzinárodnej spolupráce a vytvára kontakty. Školenie prebieha v angličtine. Hoci úroveň angličtiny je rôzna, otvorené a motivujúce prostredie a zainteresovanie účastníkov v príprave projektov prekonávajú bariéry v používaní jazyka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Doteraz sme počas 11 rokov zorganizovali 17 vedeckých škôl v rôznych krajinách sveta (Brazília, Chorvátsko, Kirgizsko, Macedónsko, Poľsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko, Španielsko, Turecko), ktorých sa zúčastnilo 290 účastníkov z 32 krajín sveta. Tento rok sa uskutočnili zatiaľ dve vedecké školy: v máji na Slovensku vo Veľkom Šariši a v júni v Katalánsku v mestečku Vic. Podrobnejšie v ďalších blogoch.

Ljuba Bachárová

Ljuba Bachárová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vedecká pracovníčka, univerzitný pedagóg, výkonná redaktorka amerického vedeckého časopisu, organizátorka medzinárodných vedeckých letných škôl. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu